Aktiviti di Ofis

Aktiviti Di Ofis Slideshow: Kak’s trip from Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia to Labuan was created by TripAdvisor. See another Labuan slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

Saturday, April 8, 2017

RETREAT SKPP - 060417

dimulakan dengan senamrobik selama setengah jam....keluarlah juga peluh...yang tak pandai menari pun kena goyang goyang juga ikut rentak muzik hahahahaha....

Aktiviti Riadah:

1. masuk dalam terowong dengan merangkak (boleh buat)

2. langkah ikut tayar (masih boleh buat)

3. panjat halangan dengan bantuan rakan dan turun dengan melantunkan badan (boleh buat masih bertenaga)

4. berjalan melalui titi dengan mengimbangkan badan agar tidak jatuh sehingga ke penghujung (Alhamdulillah....berjaya ke penghujung walaupun kaki terketar ketar)

5. panjat halangan menggunakan rantai besi dan turun semula di sebelah (saya tak mampu buat)

6. panjat macam monyet dari satu besi ke besi yang lain (tak mampu buat juga)

7. melalui titi yang merupakan sebatang besi dan bergayut pada sebatang besi juga (tak mampu buat)

8. naik tangga dan terjun (Alhamdulillah berjaya buat hahahaha)

9. memasukkan badan dalam tayar untuk kesebelah (cuba buat tapi tak lepas)

10. merangkak ala ala komando (Alhamdulillah berjaya hahahahah)

11. mengisi air dalam tabung yang bocor sehingga bola terapung ke atas (team building)

12. bulatan gergasi untuk setiap kumpulan di dalamnya (team building - berjaya jadi johan hahahaha)

13. mencari kunci dan membina perkataan (team building - berjaya jadi johan hahahaha)


sebelah petang aktiviti berkayak pulak - ini tak mampu aku sertai kerana menggunakan kekuatan tangan.

at the end of the day......semua peserta seronok dan enjoy bah kan......



Saturday, April 1, 2017

KERENAH DAN RESPONS

Kerenah atau sikap tak boleh diubah kecuali diri sendiri yang mau berubah.
Respons dari kerenah tadi maka ramailah yang memuji diri sendiri seolah olah " i am the best " tapi jangan lupa masing masing ada kelebihannya sendiri.

Saturday, March 11, 2017

PENEMUAN AUDIT EKSA SATU KEJUTAN

6 Mac hari yang ditunggu2 sebab Auditor EKSA akan menunjukkan kemahiran mereka menilai EKSA untuk JPWPL. Masing2 zon dengan bangga menunjukkan kesediaan zon masing2 dengan pengauditan ini. Saya telah bertungkus lumus membersihkan surau lelaki dan perempuan kerana ruang2 itu di bawah jagaan saya lah kunun....dinding dibersihkan dilap dengan kain basah...kapet di vacuum....sejadah tersidai rapi dan kain telekung tersimpan rapi dalam almari...Alquran kemas tersusun....siap ada pewangi lagi....wah ini kali lah.....jadual solat yang terkini....siap ada hadis nabi lagi...Disamping work station sendiri yang kemas tersusun.... bersih dari habuk saya juga mengambil peranan membersih dan mengemas bilik BPK bersama Unit Perkhidmatan...kerja2 kikis mengikis sapu menyapu susun menyusun...ya Allah tau2 tangan dah naik kebas...kena urut dengan minyak panas pula....
EKSA maksudnya satu jabatan kena semua bersih kemas teratur ...so kami dari zon dataran beramai2 membantu zon botanikal membersih mengemas dan menyusun bilik Mesyuarat Botanikal sebagai menunjukkan setia kawan yang saling membantu...cubit paha kanan maka paha kiri pun terasa sakit...kalau zon botanikal tu dapat bintang itu maknanya bantuan tenaga dari zon dataran juga lah.
Setelah Auditor datang berkunjung ke zon dataran...bermula di kaunter utama....satu persatu ruang yang di audit mendapat BINTANG EKSA....termasuklah surau lelaki dan perempuan..bilik BPK dan ruang kerja semua staf........wah....satu kejutan untuk zon dataran....
8Mac keputusan Audit EKSA....kami ramai2 duduk bersama mendengar keputusan dengan penuh harapan....seperti yang diharapkan markah EKSA kali ini mencapai 96 peratus dan layak untuk di audit oleh pihak MAMPU.
kini EKSA diteruskan lagi dengan mengamalkan membawa kain basah untuk membersihkan ruang2 kerja masing2 dan bilik2 dokumen agar bebas dari HABUK.......
tak sabar menunggu auditor MAMPU pada bulan April yang tak lama lagi........
hahahahahaha..........



Monday, February 20, 2017

EKOSISTEM KONDUSIF SEKTOR AWAM - EKSA

Mengamalkan EKSA ni memang baik bila dipandang dari segi disiplin kerja dan kekemasan persekitaran.Pelaksanaan dan perancangan memang tip top tapi untuk dijadikan budaya dan amalan memakan masa dan kadang2 boleh mencetuskan pertelingkahan dan ketidakpuasan hati segelintir. Biasalah manusia memang lambat menerima perubahan dan cepat melenting dan yang diamanahkan merealisasikan EKSA pula perlu bersabar dengan kerenah staf yang mungkin boleh mencabar kesabaran sedia ada.
Pemahaman penyelaras EKSA mesti berimej korporat, segelintir staf pula ingin suasana taman dengan dihiasi bunga-bunga dan poster dengan bebagai2 kata2 mutiara jadi pendapat ini boleh mencetuskan perbalahan sesama sendiri.
Sebagai pemerhati dan pelaksana...dipandang dari suatu sudut dan keinginan hati kadang2 kita selesa dengan imej korporat dan terlihat ketegasan pentadbiran dan dalam sudut lain pula kita selesa dengan suasana taman yang santai dihiasi dengan bunga2 hidup yang boleh juga menyumbang oksigen kepada kita dan baik untuk kesihatan apatah lagi kita seolah2 berada dalam gua dalam bangunan yang bertutup rapat tanpa udara luar yang bebas masuk macam rumah2 di kampung...poster dengan kata2 hikmat itu mungkin juga sebagai motivasi dan panduan segelintir kita dalam menjalankan tugas seharian.
Apa2 pun EKSA telah masuk dalam keluarga kita maka perlu dilaksanakan sebaik mungkin dengan hati yang reda...in sya Allah budaya EKSA akan terus tersemai dalam diri setiap staf yang ikhlas dan patuh dengan setiap perubahan yang membawa kepada kebaikan...itu namanya penambahbaikan dalam kerjaya kita dan tidak berada di takuk lama yang sentiasa bergelumang dengan dokumen2 usang....hahahahaha

Saturday, June 18, 2016

MC for me

Poor me...i am undergoing radioteraphy for the whole month of Jun. Beside that i have to go through herceptin every three weeks for 17 times.

Kursus Pasca AKRAB di BTPN KK 230516-250516