Monday, April 19, 2010

TAKLIMAT PERSEDIAAN AUDIT SEKOLAH - 19 APRIL 2010 di Bilik Mesyuarat Pusat Ko Ganggarak.

KPT dan PT akur dengan teguran audit terhadap sekolah masing2 dan mereka semua mengatakan bahawa semua teguran telah diperbetulkan.

Kelihatan KPT dan PT berbincang sesama sendiri - mungkin strategi mereka kali ini ialah untuk mendapat Sijil Tanpa Teguran Sangat Baik. Syabas!!!!teruskan usaha anda. Tanpa anda semua....percayalah....pengurusan kewangan dan akaun sekolah pasti tunggang langgang.

KS sedang khusyuk mendengar penjelasan dari seorang PT yang tidak berpuas hati dengan teguran audit sekolah terhadap akaun sekolahnya.

Hari ini taklimat bagi persediaan pengauditan akaun sekolah oleh wakil audit sekolah KPM daripada Beaufort, Sabah yang akan bermula pada 03 Mei 2010. Ketua Sektor SKPP En. Mohd Salekhan Othman menyampaikan taklimat kepada Pengetua, Guru Besar, KPT dan PT yang terlibat secara langsung dengan pengurusan kewangan dan akaun sekolah masing2. KS menyampaikan hasrat hati Tuan Pengarah agar pengurusan akaun sekolah akan bertambah baik dari sebelumnya dengan meletakkan KPI iaitu sekolah2 yang telah mendapat sijil tanpa teguran baik kepada sangat baik dan sijil tanpa teguran memuaskan kepada baik dan sangat baik. Apabila ditinjau balik dapatan2 yang ditemui oleh para juru audit terhadap akaun sekolah di Labuan ini, sepatutnya lebih banyak lagi sekolah yang layak mendapat sijil tanpa teguran baik. Mungkin sedikit kelalaian dan kurang membuat semakan terhadap akaun sekolah masing2 maka kesilapan yang sepatutnya boleh diperbetulkan terlepas pandang. Untuk itu strategi KS kali ini ialah mensyorkan pasukan pemantau yang sedia ada, turun membantu menyemak dokumen2 penting yang diperlukan dalam pengauditan tersebut agar semua sekolah2 bersiap sedia dan tidak terleka sehingga hari pengauditan nanti. Pemantauan secara 'drastic' bermula pada 21 April 2010 dengan agihan 5 buah sekolah bagi setiap kumpulan. Semoga hasrat Tuan Pengarah akan tercapai dan meningkatkan lagi kecemerlangan pengurusan kewangan dan akaun di sekolah2. Labuan boleh.......

No comments:

Post a Comment