Sunday, February 13, 2011

MINGGU AKHIR BAGI PERSEDIAAN 5S

Sudut Kak Ti dah berubah wajah dan kelihatan keseragaman.

sudut sharimah - untuk melekat nota2 penting sebagai rujukan.

ruang kerja midah, ashabul dan nisha semakin kemas dan menari. Kelihatan nobjek seperti daun2 dan papan nota itu adalah untuk melekatkan nota2 yang penting sebagai rujukan Unit Kewangan. Bentuk seperti bunga2 itu adalah makluman kepada pelanggan sama ada staf itu 'Ada', 'cuti', 'mesyuarat/kursus' atau 'keluar' dan WP1 atau WP2 itu adalah menunjukkan staf itu masuk kerja mengikut waktu anjal masing2. Objek2 itu disediakan oleh midah, sharimah, kak Ti dan fazilah.

komputer untuk pengguna kiosk

makna 5S dalam BI dan BM disediakan oleh Sharimah

carta 5S untuk Zon Hijau disediakan oleh Sharimah


5S dalam BI disediakan oleh Lyadia


tingkap cermin yang dihias dengan bunga2 berwarna hijau. Dari ruang kerja staf Unit Kewangan boleh terus melihat ruang kerja KU Kewangan yang kemas.

kelihatan sharimah dan nisha melekatkan hiasan bunga hijau di tingkap cermin

nisha memasang sudut 'Birthday' yang telah disediakan oleh Lyadia

Minggu ini adalah minggu akhir bagi persiapan 5S di Unit Kewangan. Pada 14 Februari 2011 akan diadakan penghakiman ke setiap zon. Zon yang menepati kriteria 5S dan dapat memuaskan hati hakim maka zon itu akan berjaya menggondol Piala Pusingan KS SKPP disamping hadiah2 lain yang mungkin menarik. Bagi saya hadiah itu hanyalah satu pengiktirafan atau penghargaan tetapi yang paling utama ialah kesedaran dan mind set setiap staf di Unit itu akan kekemasan dan kebersihan yang patut diamalkan di ruang kerja masing2. 5S ini juga memberi pengertian lain iaitu kerjasama dan team work.



1 comment:

  1. assalamualaikum...hai...nma saya sheila...sbnar ny,,sya prlukan pertolongan dri kak Ti tuk mbuat prhiasan dlm kdai smpena tadau do kaamatan nie..hrap kak Ti dpt bg respon dgn prtanyaan sya nie...

    ReplyDelete