Thursday, March 11, 2010

Dapat SMS - 11/03/2010 11.06 PAGI

Utk perhatian pn. marsela n pn Maziati d unit kewangan JPNL, kenapa unit kewangan arahkn PT buat kemaskini ABM 2011 tanpa diberikan taklimat atau panduan terlebih dahulu? Ini bukan kerja mudah n banyak yang perlu dikira semula dan di key in dlm perisian yang diberi. Tolong beri semua PT Sekolah masa utk siapkan kerja tu.(ABM 2010-2011 dibengkelkan 1 minggu d Imperial htel KK). Tak siap jika mau di bentang selasa 16.03.2010. PT juga kena buat kerja lain. Sila keluarkan surat arahan rasmi, bukan makluman melalui telefon sahaja. Frm cikgu sappar MGB Labuan.

I am sorry to say!

Cerita sebenarnya ialah, JPWPLabuan telah mendapat surat arahan dari Bahagian Kewangan KPM untuk Penyediaan ABM 2011 dan diterima oleh Unit Kewangan pada hari Jumaat petang 05/02/2010. Oleh kerana KS SKPP ada urusan rasmi pada hari Isnin (menghadiri pelancaran Learning Pre School di sebelah pagi dan mesyuarat Akaun Khas di sebelah petang, maka perbincangan untuk penyemakan semula bajet 2011 diadakan pada jam 10.00 pagi 9/3/2010 bersama Pn. Marcella, Cik Sharimah dan saya sendiri. KPM menghendaki semakan ini dihantar ke Bhg Kewangan KPM pada 19/03/2010. Jadinya secara ringkas KS SKPP mensyorkan kami agar;

1. mengedarkan 'soft copy' kepada semua sekolah dan sektor/unit berkaitan.
2. mengeluarkan surat rasmi kepada sekolah dan memo kepada sektor/unit JPWPLabuan.
3. memanggil KPT atau PT sekolah untuk datang ke JPWPLabuan untuk menyemak bersama semakan ABM 2011 sekolah masing2 dengan ketua aktiviti masing2 dan staf di Unit Kewangan.

Jadinya; tindakan pertama yang Unit Kewangan buat ialah;

1. 9/3/2010 selepas mesyuarat petang itu ialah mengenal pasti format yang berkaitan untuk diberi kepada sekolah.
2. menyediakan surat arahan rasmi ke sekolah dan memo ke sektor/unit.
3. 10/3/2010 pagi menelefon ke sekolah untuk membawa 'thumb drive' ke JPN bagi memudahkan mereka menyemak balik format yang terdahulu dan terkini yang dibekalkan oleh KPM.
4. 11/3/2010 surat yang telah siap ditandatangan oleh Pengarah dimasukan ke dalam pigeon hole sekolah masing2 . Kandungan surat di antaranya ialah menjemput KPT/PT ke JPN dengan membawa bersama semakan bajet 2011 pada"

15/3/2010 - semua Sekolah Menengah
16/3/2010 - 8 buah Sekolah Rendah
17/3/2010 - 9 buah Sekolah Rendah
sebabnya bilik mesyuarat SPA tidak dapat menampung jumlah peserta yang ramai. Bilik mesyuarat JPWPL telah ditempah sehingga 18/3/2010.

Arahan kami yang jelas ialah meminta semua KPT/PT sekolah menyemak semula ABM 2011 yang telah dibengkelkan di Imperial Hotel KK pada 2-5 Februari 2009. Semak semula terutama sekali berkaitan gaji guru dan kakitangan (jika ada pertukaran atau bersara, kenaikan pangkat dan penempatan baru). Jika tidak ada pindaan, well! okay, bawa sajalah yang telah dibuat terdahulu. Kenapa harus risau dan menjadi satu masalah pulak menyemak ABM 2011 ini? Kami juga meminta mereka menyemak format yang terdahulu dan yang terkini diberi oleh KPM itu jika ada perbezaan. Sekiranya sama dengan yang terdahulu itu, maka senanglah kerja kita. Saya fikir semua orang pun tahu apa makna 'semakan'?. Seharusnya kita sedar, tanggungjawab KPT/PT adalah membantu Pengetua dan Guru Besar.Semoga usaha dan khidmat ikhlas kita mendapat ganjaran dari ALLAH SWT.

BEKERJA DENGAN IKHLAS AMALAN KITA.

No comments:

Post a Comment