Sepanjang tahun 2017 seronoknya mengurus dan memproses persaraan.....mudah dan menyenangkan...urusan dipermudahkan.....senangnya berurusan dengan kakitangan KWAP di Cyberjaya....amanah....berhemah....bertanggungjawab.....cepat dan sentiasa mempermudahkan urusan. Jika ada dokumen yang tak lengkap....tak cukup...tak betul...cepat2 durang kol agar dilengkapkan dan urusan pun guna emel saja....mudah dan memudahkan.....serasi dengan jiwa kita yang mengamalkan integriti tinggi sebagai penjawat awam......semua pesara tahun 2017 merasa puas hati dan seronok melalui fasa persaraan mereka kerana ini juga satu kebajikan kepada mereka iaitu memudahkan urusan mereka apatah lagi berkaitan dengan kewangan kerana mereka sudah bertahun2 menabur bakti kepada kerajaan....tibalah mereka bersara untuk berehat dan menikmati ganjaran dan rezeki yang ada.....
tapi tahun 2018 ini saya menjadi keliru.....kenapa ada perubahan?
Pulaknya punyalah susah berurusan....kol tak diangkat....kalau diangkat pun orang lain jawab...pegawai berkaitan takda ada urusan di tempat lain...kol lagi ada kursus pula....kol lagi ada mesyuarat pulak...kol lagi...kol lagi...kadang2 tu 1 hari 2 kali kol.....kadang2 tu langsung tak berangkat...terfikir2 juga...cuti umum kah ni?.....hai...naik baran pula dibuatnya....sekadar nak tanya pun dokumen yang dikuiri tu dah sampai kah belum? nak tau status saja sebab kita dah berusaha guna pos laju2...pos laju tak laju kah?....bila bakal pesara pergi berurusan sendiri banyak pula komen...dokumen tak lengkaplah....kalau betul tak lengkap kenapa tak kol minta dilengkapkan macam staf cyberjaya tu.....kol pun tak berangkat...perlu kah bakal pesara tu datang sendiri berurusan pasal persaraan mereka....kesiannya......dah lah orang tu tak sihat nak pencen awal disusah2kan pula...apa ni?....dokumen yang diproses sama saja macam kita buat untuk cyberjaya...on line dan hantar hard copy....kalau dah on line kenapa perlu lagi cari2 hard copy yang ada dalam on line tu...buka sajalah tengok...dah on line....ada dalam pekeliling semua urusan persaraan mulai tahun 2016 mesti on line...tkda manual dah....jadi mo letak mana tu pekeliling?
harap2 urusan persaraan dipermudahkan...jangan disusah2kan....jangan kisah dulu2 berulang....dua tiga bulan baru nak dapat pencen.....pesara tu belanja macamana?....kalau tahun lalu semua pesara menerima ganjaran mereka pada tarikh lahir mereka atau sekurang-kurangnya 21 hari tapi tak pernah pun 21 hari...dua tiga hari mereka kata....duit dah masuk ke akaun mereka...kita yang tolong proses ni pun senang hati....bukan ada apa2 balik langsir tapi seronok tengok pesara2 ni senang hati bila mereka bersara......dan kita pun puas hati dengan kerja kita......itu lah dia kepuasan bekerja bila kita mempermudahkan urusan orang lain....dan semoga urusan kita pun dipermudahkan.....
Sunday, February 4, 2018
Wednesday, January 24, 2018
Cerita2 Pasal Pencen......
Tahun depan in sha Allah sihat dan panjang umur aku akan meraikan tahun persaraan yang ke-60. Wah veteran dah kan....seronok cerita pasal pencen nih....ramai kawan2 pun berangan2 nak pencen awal...masing2 punya alasan yang tersendiri.....tapi hasrat sebenar ialah ingin berehat......fizikal dan minda.....tak perlu lagi terkejar2 masa....memeras otak nak mengingatkan kerja2 yang patut dibereskan.....mana lagi soalan2dari pelanggan....'saya dah hantar permohonan...dah lulus kah?...walhal permohonan tu baru jak sampai tempat kita...tak sempat lagi minta fail....apa tak terkejar2 kita dibuatnya.....bila perlu tt bos....ala bos out station lah pulak....naa kita lagi kena fikir sempat tak sempat nak proses permohonan tu...aduh....baguslah pencen....belai2 bunga di laman...sapu2 laman....siram2 pokok....bila perut rasa lapar ke dapur lah kita masak...bila azan berkumandang ....solat lah kita...jangan tangguh2 lagi sebab usia dan semakin hampir ke penghujung nih....rezekilah kalau dapat usia bonus yang sihat kan.......
lain pula cerita di sekolah....pengurusan kewangan semakin mencabar dan membosankan....semua guna sistem.....untuk otai2 ni malas dah nak fikir sistem bagai tu....audit lagi nak datang....naziran lagi....pemeriksaan BPK pula....bila nak siap nih......wah...kalut2 nak hadap semua ni...baguslah pencen.......
bila cerita pencen seronoklah kita bercerita pasal dapat ganjaran GCR dan pencen bulanan...wah masa tu dah tkda hutang.....kalau ada pun mungkin sikit2lah.....bolehlah jalan2 cari makan...tapi semua ini kita mengharap pula kesihatan yang baik....taksihat macamana nak berjalan2 kan...kalau lutut dah sakit kaki dah lenguh2.....naa.....kena lah kita jaga kesihatan....jaga makan....jaga tidur....biar kita segar bugar bila pencen nanti......
bila cerita pasal pencen...naa sekurang2nya dapatlah kita mengelakkan diri dari maksiat mata, lidah, hati....mana taknya di pejabat bermacam2 kerenah manusia...perangai.....sikap.....
kita ni otai2 macamlah perfect sangat...mulalah pot pet pot pet.....iyalah anak2 muda sekarang ni kadang2 terlebih gedik...bersolek macam pengantin.....pakaian macam nak buat peragaan....bergurau tak bertapis2....tepuk tampar bagai.... tak kira lah laki orang kah...duda orang kah....anak muda orang kah...bini orang kah....janda orang kah....anak dara orang kah....kadang2 terlupa diri....dah tak fikir hiraki lagi .....aduh.....baguslah pencen dari melihat semua ni......
bila cerita pencen....boleh kah kita ni berehat sepenuhnya aar....ntah2 lagi dasyat kita bekerja di rumah macam babu2 lah pula.....bangun awal pagi dah ke laman siram2 pokok....petik2 sayur lada ulam-ulaman...masuk pula ke dapur buat sarapan....ke ruang tamu lagi mengemas...menyapu...vacuum...ke bilik air pula membasuh pakaian (guna mesin otomatik kihkihkih)...sidai kain lagi....bila kering angkat kain...lipat kain...gosok kain.....bila tengah hari masak lagi untuk lunch....dah azan solat sudah semestinya....rehat sekejap keletihan.....azan asar pula berkumandang....jangan lupa tunaikan dulu kewajipan....buat goreng tepung lagi untuk minum petang....siram2 pokok lagi.....azan maghrib jangan lupa solat.....nak masak untuk dinner pulak....makan ala kadar...azan isyak lagi....nak rehat lah...jam dah menunjukkan jam 10 malam....aduh....mana rehatnya nih....lagi teruk ker apa?....aduh...apa boleh buat dah pencen.....(berangan2 lah ni).......
lain pula cerita di sekolah....pengurusan kewangan semakin mencabar dan membosankan....semua guna sistem.....untuk otai2 ni malas dah nak fikir sistem bagai tu....audit lagi nak datang....naziran lagi....pemeriksaan BPK pula....bila nak siap nih......wah...kalut2 nak hadap semua ni...baguslah pencen.......
bila cerita pencen seronoklah kita bercerita pasal dapat ganjaran GCR dan pencen bulanan...wah masa tu dah tkda hutang.....kalau ada pun mungkin sikit2lah.....bolehlah jalan2 cari makan...tapi semua ini kita mengharap pula kesihatan yang baik....taksihat macamana nak berjalan2 kan...kalau lutut dah sakit kaki dah lenguh2.....naa.....kena lah kita jaga kesihatan....jaga makan....jaga tidur....biar kita segar bugar bila pencen nanti......
bila cerita pasal pencen...naa sekurang2nya dapatlah kita mengelakkan diri dari maksiat mata, lidah, hati....mana taknya di pejabat bermacam2 kerenah manusia...perangai.....sikap.....
kita ni otai2 macamlah perfect sangat...mulalah pot pet pot pet.....iyalah anak2 muda sekarang ni kadang2 terlebih gedik...bersolek macam pengantin.....pakaian macam nak buat peragaan....bergurau tak bertapis2....tepuk tampar bagai.... tak kira lah laki orang kah...duda orang kah....anak muda orang kah...bini orang kah....janda orang kah....anak dara orang kah....kadang2 terlupa diri....dah tak fikir hiraki lagi .....aduh.....baguslah pencen dari melihat semua ni......
bila cerita pencen....boleh kah kita ni berehat sepenuhnya aar....ntah2 lagi dasyat kita bekerja di rumah macam babu2 lah pula.....bangun awal pagi dah ke laman siram2 pokok....petik2 sayur lada ulam-ulaman...masuk pula ke dapur buat sarapan....ke ruang tamu lagi mengemas...menyapu...vacuum...ke bilik air pula membasuh pakaian (guna mesin otomatik kihkihkih)...sidai kain lagi....bila kering angkat kain...lipat kain...gosok kain.....bila tengah hari masak lagi untuk lunch....dah azan solat sudah semestinya....rehat sekejap keletihan.....azan asar pula berkumandang....jangan lupa tunaikan dulu kewajipan....buat goreng tepung lagi untuk minum petang....siram2 pokok lagi.....azan maghrib jangan lupa solat.....nak masak untuk dinner pulak....makan ala kadar...azan isyak lagi....nak rehat lah...jam dah menunjukkan jam 10 malam....aduh....mana rehatnya nih....lagi teruk ker apa?....aduh...apa boleh buat dah pencen.....(berangan2 lah ni).......
Friday, January 12, 2018
Tahun 2018
Tahun 2018 sebagai persediaan menyambut hari persaraan.....hahahahahaha
suka duka dilalui sepanjang tahun 2017 dengan reda dan bersangka baik...fikir positif.....
Seawal 2 Januari 2018 Unit kami memulakan mesyuarat bil 1 tahun 2018. Sedikit rombakan akibat pertukaran PT di antara Sektor....rasanya baru beberapa bulan bertugas di Unit ini dah ditukar pula ke Sektor lain...mungkin ada permohonan dan dipertimbangkan...kebetulan ada PT yang berminat pula masuk ke Unit kami ini maka itulah yang disebut ...pucuk dicita ulam yang datang.....sebagai otai di Unit ini terus mengharapkan yang terbaik untuk Unit ini dalam membantu dan menjaga kebajikan guru dan kakitangan di Jabatan dan Sekolah.
suka duka dilalui sepanjang tahun 2017 dengan reda dan bersangka baik...fikir positif.....
Seawal 2 Januari 2018 Unit kami memulakan mesyuarat bil 1 tahun 2018. Sedikit rombakan akibat pertukaran PT di antara Sektor....rasanya baru beberapa bulan bertugas di Unit ini dah ditukar pula ke Sektor lain...mungkin ada permohonan dan dipertimbangkan...kebetulan ada PT yang berminat pula masuk ke Unit kami ini maka itulah yang disebut ...pucuk dicita ulam yang datang.....sebagai otai di Unit ini terus mengharapkan yang terbaik untuk Unit ini dalam membantu dan menjaga kebajikan guru dan kakitangan di Jabatan dan Sekolah.
Sunday, May 28, 2017
Friday, April 28, 2017
LAWATAN ROMBONGAN KEPTAS JPN SABAH - 27-28 APRIL 2017
Lawatan Kesatuan Pembantu Tadbir Sabah dari JPN Sabah melawat rakan seperjuangan di Wilayah Persekutuan Labuan.
RAKAN STRATEGIK SPP - 250417
terdiri dari KPT dan PT yang diamanahkan mengurus hal2 perkhidmatan iaitu pelantikan pengesahan jawatan pelanjutan tempoh percubaan dan pemberian taraf berpencen.
ok lah banyak ilmu diperolehi. dah ada peningkatan dalam mengurus hal2 perkhidmatan ini kerana semua diproses melalui eProper secara on line. Mudah dan cepat tapi perlu perkhidmatan internet yang kondusif. Anyway....memang baik dan sangat membantu kepada generasi baru yang celik IT.. Untuk kami yang otai2 ini...well not bad anyway boleh juga duduk dan berdiri sama dengan generasi muda tapi sedikit perlahan dan kadang2 lebih baik lagi sebab otai2 ini rajin tekun dan bertanggungjawab.
ok lah banyak ilmu diperolehi. dah ada peningkatan dalam mengurus hal2 perkhidmatan ini kerana semua diproses melalui eProper secara on line. Mudah dan cepat tapi perlu perkhidmatan internet yang kondusif. Anyway....memang baik dan sangat membantu kepada generasi baru yang celik IT.. Untuk kami yang otai2 ini...well not bad anyway boleh juga duduk dan berdiri sama dengan generasi muda tapi sedikit perlahan dan kadang2 lebih baik lagi sebab otai2 ini rajin tekun dan bertanggungjawab.
Saturday, April 8, 2017
RETREAT SKPP - 060417
dimulakan dengan senamrobik selama setengah jam....keluarlah juga peluh...yang tak pandai menari pun kena goyang goyang juga ikut rentak muzik hahahahaha....
Aktiviti Riadah:
1. masuk dalam terowong dengan merangkak (boleh buat)
2. langkah ikut tayar (masih boleh buat)
3. panjat halangan dengan bantuan rakan dan turun dengan melantunkan badan (boleh buat masih bertenaga)
4. berjalan melalui titi dengan mengimbangkan badan agar tidak jatuh sehingga ke penghujung (Alhamdulillah....berjaya ke penghujung walaupun kaki terketar ketar)
5. panjat halangan menggunakan rantai besi dan turun semula di sebelah (saya tak mampu buat)
6. panjat macam monyet dari satu besi ke besi yang lain (tak mampu buat juga)
7. melalui titi yang merupakan sebatang besi dan bergayut pada sebatang besi juga (tak mampu buat)
8. naik tangga dan terjun (Alhamdulillah berjaya buat hahahaha)
9. memasukkan badan dalam tayar untuk kesebelah (cuba buat tapi tak lepas)
10. merangkak ala ala komando (Alhamdulillah berjaya hahahahah)
11. mengisi air dalam tabung yang bocor sehingga bola terapung ke atas (team building)
12. bulatan gergasi untuk setiap kumpulan di dalamnya (team building - berjaya jadi johan hahahaha)
13. mencari kunci dan membina perkataan (team building - berjaya jadi johan hahahaha)
sebelah petang aktiviti berkayak pulak - ini tak mampu aku sertai kerana menggunakan kekuatan tangan.
at the end of the day......semua peserta seronok dan enjoy bah kan......
Aktiviti Riadah:
1. masuk dalam terowong dengan merangkak (boleh buat)
2. langkah ikut tayar (masih boleh buat)
3. panjat halangan dengan bantuan rakan dan turun dengan melantunkan badan (boleh buat masih bertenaga)
4. berjalan melalui titi dengan mengimbangkan badan agar tidak jatuh sehingga ke penghujung (Alhamdulillah....berjaya ke penghujung walaupun kaki terketar ketar)
5. panjat halangan menggunakan rantai besi dan turun semula di sebelah (saya tak mampu buat)
6. panjat macam monyet dari satu besi ke besi yang lain (tak mampu buat juga)
7. melalui titi yang merupakan sebatang besi dan bergayut pada sebatang besi juga (tak mampu buat)
8. naik tangga dan terjun (Alhamdulillah berjaya buat hahahaha)
9. memasukkan badan dalam tayar untuk kesebelah (cuba buat tapi tak lepas)
10. merangkak ala ala komando (Alhamdulillah berjaya hahahahah)
11. mengisi air dalam tabung yang bocor sehingga bola terapung ke atas (team building)
12. bulatan gergasi untuk setiap kumpulan di dalamnya (team building - berjaya jadi johan hahahaha)
13. mencari kunci dan membina perkataan (team building - berjaya jadi johan hahahaha)
sebelah petang aktiviti berkayak pulak - ini tak mampu aku sertai kerana menggunakan kekuatan tangan.
at the end of the day......semua peserta seronok dan enjoy bah kan......
Subscribe to:
Posts (Atom)


